View Single Post
Old 03-22-10, 11:11 AM   #2
java`s revenge
Ace of the Deep
 
Join Date: Jan 2007
Location: at periscope depth
Posts: 1,204
Downloads: 97
Uploads: 0
Default

INTRODUCTIE


Wel, de devs heeft ons een nieuw puppy gegeven. Voor de oude GUI modders zal dit een vreugde zijn om te gebruiken. In één woord de SH3, SH4 en SH5 zijn allen gebaseerd op gelijkwaardige regels. Ik zie geen reden waarom ervaren modders deze tool niet kunnen gebruiken ofzelfs SH3 en SH4 met deze interface te tweaken. Deze tutorial gaat slechts over hoe de 2D graphics te
creëren. Op dit moment weet ik niet hoe je de items naar commands, scripts, of dials kunt linken. Juist omdat een nieuw mooi geanimeerde "KILL THE WHALES" toets button in de editor te creëren, betekend het niet dat het iets doet wanneer je erop klikt. Een aparte thread is er nodig om ieder type item uit te leggen. Mijn doel is slechts om je op weg te helpen met de Menu Editor.

Laten we nu deze tool starten:
Ten eerste ga je naaar de Mijn Documenten SH5 folder (in W7 and Vista is het C:\Users\xxxxx\Documents\SH5\data\cfg en open de main.cfg file.

verwijder de punt komma`s de DEVELOPER regels:

[DEVELOPING]
Modding=Yes
MenuEditor=Yes
DebugScripts=Yes

Start nu het spel en dan zie je een a dialog box:



Wanneer je No selecteerd , zal het spel normaal opstarten. Wanneer je Yes selecteeerd zal de Menu Editor openen.





De Editor is samengesteld uit een Preview Screen en een Control Panel. Boveaan de Control Panel zie je een lijst met alle items in alle schermen van de 2D interface. Ze zijn allemaal verbonden binnen een hiërarchie van ouders en kinderen. In simpele termen, alle items zijn in groepen gezet. Een groep verplaatsen zal alle items die hieronder vallen meeverplaatsen.

Als je met je rechtermuistoets op de menu bar van de Preview Window klikt ben je in staat om één van de andere modding tools te starten. Windows 7 users, zover ik weet is dit de enige weg toegang te krijgen tot deze tools.





Navigatie en selectie:

Je kan elk item in het Preview scherm selecteren en het zal omlijnd zijn dmv een geanimeerde gele grens. Als je met je muis beweegt kan je ook zien in een rode omlijning welk item geselecteerd zal
worden als je klikt.



Sommige Pagina`s bevatten heel wat items (niet zo erg als in SH4). Het zal moeilijk zijn om je te
focussen op één bepaalde groep en het correcte item te selecteren. Zo laten we het Control Panel gaan gebruiken.

Groene items zijn ontzichtbare groepen (of pagina`s). Bij ingebreken blijven kan je alleen oorspronkelijke objecten die hierbij horen selecteren. (zoals in SH3 en SH4). Alle andere items
zijn in zwart zichtbaar met een indicatie van wat het item is (een toets, een beeld, een film enz).
Het geselecteerde item is in het rood aangegeven.



Onderaan kan je checkboxes selecteren:
- B.boxes: zal begrensde ontwerpen tekenen rond alle zichtbare items.
- Rev.sel: zal een geanimeerde gele grens rond een geselecteerd item maken
- Full page: Zal alle item laten in die pagina OF op een bepaalde groep focussen en alle andere
items verstoppen in die pagina. Je moet eerst een groep selecteren en dan de volle pagina optie unchecken.

De achtergrond is een groots kenmerk dat je toestaat de kleur van de preview window in te stellen. Enter de RGB waarde van de kleur dat je wilt, "A" is voor "alpha" echter ik weet niet
wat voor effect dat heeft. De achtergrond kleur heeft geen effect in het spel.

Alle bovengenoemde opties worden niet gesaved als je de menu editor sluit.



ONGEDAAN MAKEN

Voordat veranderingen maken is het belangrijk te weten hoe je ze weer ongedaan kan maken. De Editor zal slechts veranderingen bewaren wanneer je op de SAVE button onderaan de Control Panel klikt. Je kan niet CTRL-Z gebruiken om iets ongedaan te maken, maar je kan de UNDO toets onder de item lijst aanklikken. Je zal blij zijn te weten dat je snelle stappen kan maken naar 20 backward steps.

__________________

Last edited by de vliegende hollander; 03-23-10 at 03:00 AM.
java`s revenge is offline   Reply With Quote